You are currently viewing Πρέπει να αναγκάζουμε τα παιδιά να λένε «Ευχαριστώ»;

Πρέπει να αναγκάζουμε τα παιδιά να λένε «Ευχαριστώ»;

Δίνοντας Δώρο
Πρέπει να αναγκάζουμε τα παιδιά να λένε «Ευχαριστώ»; 

+ 5 Τρόποι για το πώς!

Το παιδί μόλις έχε λάβει ένα δώρο, τυλιγμένο με φανταχτερό περιτύλιγμα και όλο χαρά και ενθουσιασμό βουτάει μέσα στο χαρτί ή την σακούλα για να δει τελικά το δώρο που έλαβε! Κάπου εκεί στο ενδιάμεσο ακούγεται και η φωνή του γονέα/ενήλικα : “Τι λέμε ….;” 

Φυσικά όλοι θέλουμε να μεγαλώσουμε ευγενικά και ευγνώμονα παιδιά! Ας συζητήσουμε λοιπόν πώς να διδάξουμε στα παιδιά καλούς τρόπους και ευγνωμοσύνη.

Σίγουρα είμαι λάτρης της διδασκαλίας των καλών τρόπων στα παιδιά. Μερικές φορές, αν όχι πάντα, προτρέπουμε τα παιδιά μας να πουν «ευχαριστώ» και να συνεχίσουμε παρακάτω τη ζωή μας.

Αλλά με την εποχή των δώρων προ των πυλών, θέλω να κάνω μια ουσιαστική συζήτηση σχετικά με το να αναγκάζουμε τα παιδιά να πουν «Ευχαριστώ» και πώς τελικά μπορούμε να διδάξουμε αληθινά την ευγνωμοσύνη στα παιδιά, μικρά και μεγάλα!

Λοιπόν, εδώ είναι το πρόβλημα με το να επιβάλω ένα “Ευχαριστώ” και πώς έχω προσεγγίσει αυτό το θέμα με τα δικά μου παιδιά…

Οι περιορισμοί του “Ευχαριστώ”

Συχνά, η πίεση να λένε τα παιδιά “Ευχαριστώ” όταν λαμβάνουν ένα δώρο μπορεί να οδηγήσει σε μια επιφανειακή εκφραστική πράξη, χωρίς να υπάρχει η πραγματική κατανόηση της ευγνωμοσύνης. Τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται υποχρεωτικά να εκφράσουν ευγνωμοσύνη, ανεξάρτητα από τα αληθινά τους συναισθήματα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια επιδερμική σχέση με την ευγνωμοσύνη, χωρίς να αναπτύσσεται η σημασία της στην καρδιά τους.

Αναγκάζοντας τα παιδιά να πουν “Ευχαριστώ!” συχνά οδηγεί σε:
– Περιττούς αγώνες εξουσίας.
Τι συμβαίνει όταν μας αγνοούν ή λένε κατηγορηματικά «όχι»; Σωστά! Αισθανόμαστε αμήχανα, ασέβεια και περισσότερο θυμωμένοι…
– Οδηγεί σε κενές δηλώσεις χωρίς αληθινή κατανόηση της ευγνωμοσύνης.

– Δημιουργεί ντροπή, περισσότερη αντίσταση και θυμό στα ίδια τα παιδιά

Μια πολύ σημαντική ερώτηση σε αυτό το σημείο είναι:

“Για ποιον λόγο θέλω το παιδί μου να πει “Ευχαριστώ”;

  • Για να μην στεναχωρηθεί και νιώσει απόρριψη ο δωροθέτης;
  • Για να μην κριθώ εγώ, ως κακός γονέας; Ή
  • Γιατί θέλω το παιδί μου να μάθει να είναι ευγνώμων για ότι του προσφέρεται, να δέχεται την αγάπη των άλλων, να δείχνει την εκτίμησή του και να αναγνωρίζει και εκφράζει τα συναισθήματά του;

Η σημασία της γνήσιας ευγνωμοσύνης

Αντί να επικεντρωνόμαστε στη μηχανική εκφραστική πράξη, μπορούμε να εστιάσουμε στην καλλιέργεια της γνήσιας ευγνωμοσύνης. Αντί να ζητάμε απλά το “Ευχαριστώ,” μπορούμε να ρωτήσουμε τα παιδιά πώς νιώθουν για το δώρο που έλαβαν και γιατί τα έκανε πχ χαρούμενα.

Για παράδειγμα, αν ένα παιδί λάβει ένα βιβλίο, μπορούμε να το ρωτήσουμε: “Πώς νιώθεις για το βιβλίο που σου έδωσε η γιαγιά; Τι σου άρεσε ιδιαίτερα σε αυτό;” Αυτό το είδος ερωτήσεων ενθαρρύνει τα παιδιά να σκεφτούν βαθύτερα για τα συναισθήματά τους και να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους με πιο πλούσιο τρόπο.

Μπορείς να βοηθήσεις το παιδί σου στην Αναγνώριση των Συναισθημάτων του με το Κιτ Συναισθηματικής Διαχείρισης.

5 Τρόποι που μπορούμε να διδάξουμε τα παιδιά ευγνωμοσύνη και καλούς τρόπους είναι

1) Παραδειγματίζοντας την ευγνωμοσύνη
Ξέρω ότι αυτό φαίνεται προφανές, αλλά είναι εύκολο να το ξεχάσεις. Να θυμάσαι, τα παιδιά μας παρακολουθούν συνεχώς και μας μιμούνται. Ας είμαστε σίγουροι ότι θα είμαστε θετικά πρότυπα, όπως:
– Λέγοντας εμείς “ευχαριστώ!” στα παιδιά μας και στα άλλα μέλη της οικογένειάς μας.
– Δείχνοντας ευγνωμοσύνη για τους ανθρώπους που συναντάμε καθημερινά. Για παράδειγμα, πώς αντιμετωπίζουμε τους εκπροσώπους εξυπηρέτησης πελατών και τους υπαλλήλους ενός καταστήματος;
– Χρήση χρόνου παιχνιδιού για τη διδασκαλία της ευγνωμοσύνης χρησιμοποιώντας λούτρινα ζωάκια και φιγούρες ως μοντέλα.

2) Διδασκαλία του “Γιατί” οι άνθρωποι λένε “Ευχαριστώ”
Αντί απλώς να λέω στα παιδιά μου να κάνουν κάτι, προσπαθώ να επιβραδύνω και να τα βοηθήσω να καταλάβουν «γιατί» αυτό που θέλω να τα διδάξω είναι σημαντικό.

Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για δώρα, τα βοηθάω να καταλάβουν ότι απαιτεί χρόνο και προσπάθεια:
– Ο άνθρωπος που επιλέγει να προσφέρει ένα δώρο πρέπει να σκεφτεί τι αρέσει στο άλλο άτομο.
– Πηγαίνει στο κατάστημα για να αγοράσει το δώρο ή τα υλικά που χρειάζονται για να φτιάξει το δώρο.
– Να συναρμολογήσει το δώρο.
– Να τυλίξει το δώρο και να το παραδώσει.

3) Διδάξτε άλλες μορφές έκφρασης ευγνωμοσύνης.
Διευρύνοντας την κατανόησή τους για την ευγνωμοσύνη διδάσκοντάς τα τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν για να εκφράσουν το συναίσθημά τους, όπως:
– Προσφέροντας μια αγκαλιά στον δωρητή
– Γράφοντας ένα ευχαριστήριο σημείωμα .
– Δίνοντας ένα δώρο σε αντάλλαγμα.

Προετοιμαστείτε έγκαιρα για την ανταλλαγή δώρων, λαμβάνοντας υπόψιν την άποψή τους για το πώς θέλουν εκείνα να εκφράσουν την εκτίμησή τους.

4) Ενθαρρύνετέ τα να κάνουν δώρα στους άλλους.
Προκειμένου τα παιδιά να εκτιμήσουν πραγματικά τον χρόνο και την προσπάθεια που χρειάζεται κάποιος για να προσφέρει ένα δώρο, ξεκινήστε με το να τα ενθαρρύνετε να κάνουν και/ή να δίνουν δώρα.
Αυτή η εμπειρία της πραγματικής ζωής θα τα βοηθήσει να εξασκήσουν πραγματικά την ευγνωμοσύνη γιατί θα ξέρουν πώς είναι να βρίσκονται στην άλλη άκρη της διαδικασίας.

5) Δημιουργία έκφρασης μέσω τεχνών

Ένας άλλος τρόπος να ενισχύσουμε την ευγνωμοσύνη είναι μέσω των τεχνών. Τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν κάρτες ευγνωμοσύνης ή ζωγραφίσουν το πώς νιώθουν όταν λαμβάνουν ένα δώρο. Αυτή η διαδικασία δίνει στα παιδιά τον χώρο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με τρόπο που είναι δικό τους και γνήσιος.

Τώρα θα μου πεις καλά τα λες, αλλά όσο και να το έχω δουλέψει στο σπίτι με το παιδί μου, δεν παύει να είναι παιδί και είναι φυσικό επόμενο να με ρωτήσεις :

1) «Τι λέω και τι κάνω τη στιγμή που παίρνουν το δώρο και σιωπούν;»
Μπορείς να πεις…. :
– “Ουάου, η θεία Μαρία πήρε δωράκι για εσένα! Ευχαριστούμε θεία Μαρία!”
– “Έβαλαν τα δυνατά τους να δείξουν την αγάπη τους για σένα. Τι γλυκιά κίνηση!!!”
– «Όταν είσαι έτοιμ@, μπορείς να πας να τους κάνεις μια αγκαλιά ή κόλλα 5!».

(Ή ό,τι και αν είπαν πώς θα ήθελαν να δείξουν την εκτίμησή τους – γι’ αυτό η προετοιμασία είναι το κλειδί).

Το πιο ισχυρό παράδειγμα για εμένα ….
– Απλώς πείτε το για εκείνα: “Ευχαριστούμε, …..!”

2) «Τι να κάνω αν το δώρο δεν αρέσει στο παιδί μου;»
Η προετοιμασία είναι το κλειδί και εδώ!

Συζητήστε εκ των προτέρων σχετικά με την εθιμοτυπία των δώρων.

Παράδειγμα,

“Πρόκειται να μοιραστούμε τα δώρα μας με την γιαγιά. Η γιαγιά, σας έχει πάρει δώρα και αφιέρωσε χρόνο από τη μέρα της για να διαλέξει κάτι που σκέφτηκε ότι θα θέλατε. Για να δείξουμε την εκτίμησή μας για τον χρόνο και τη φροντίδα της, μπορούμε να πούμε ” Ευχαριστώ”, να της δώσετε μια αγκαλιά ή κόλλα 5 ή με οτιδήποτε άλλο σας κάνει να αισθάνεστε άνετα. Είναι σημαντικό να δείχνουμε την εκτίμησή μας για ένα δώρο ακόμη και αν δεν μας αρέσει.

Πώς θα ήθελες να δείξεις την εκτίμησή σου στη γιαγιά;

Αν δεν σου αρέσει τελικά το δώρο σου, θα ρωτήσουμε αν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής από το κατάστημα. Εντάξει;

Θα ήθελες κάτι άλλο να με ρωτήσεις;”

Τέλος, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι τα μικρά παιδιά παρασύρονται εύκολα και γρήγορα από τα συναισθήματά τους. Η ικανότητα της ενσυναίσθησης, να μπαίνω δηλαδή στα “παπούτσια του άλλου” ξεκινάει τυπικά να αναπτύσσεται από την ηλικία των 7 και μετά. Οπότε δουλεύουμε τις προσδοκίες μας και υπερασπιζόμαστε τα παιδιά μας.

Εδώ μπορείς να δεις τι συμβαίνει στα μικρά παιδιά και αντιδρούν έντονα όταν δεν τους αρέσει το δώρο τους .

Κλείνοντας τον κύκλο της Ευγνωμοσύνης

Ας δημιουργήσουμε λοιπόν, ένα περιβάλλον όπου η ευγνωμοσύνη είναι μια φυσική έκφραση και όχι μια υποχρέωση. Με την ανάπτυξη της γνήσιας ευγνωμοσύνης, τα παιδιά μας θα μάθουν όχι μόνο να εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους αλλά και να κλείνουν τον κύκλο της αμοιβαίας ανταλλαγής αγάπης και σεβασμού.

Έτσι, τα δώρα γίνονται μια αληθινή πηγή χαράς και σύνδεσης στις οικογενειακές και μη σχέσεις μας 🎁💖, χωρίς να αναγκάζουμε τα παιδιά να λένε «Ευχαριστώ».

#Ευγνωμοσύνη #Δώρα #Παιδιά #Γονείς #Χριστούγεννα #ευχαριστώ

Αφήστε μια απάντηση